ضوابط و استانداردهای طراحی نمازخانه Mosque Dubai
دانلود ضوابط و استانداردهای طراحی نمازخانه :
یکی از فضاهای مهم که معمولا در فضاهای عمومی قرار میگیرد، مسجد است و در این صفحه میخواهیم ضوابط و استانداردهای طراحی نمازخانه مدرن دبی ، سرانه ها و ابعاد وضوخانه و … را برسی کنیم. لطفا برای دانلود رساله کامل شامل کلیه مطاعات پایه، به یکی از لینک های زیر مراحعه بفرمایید …
دانلود ضوابط و استانداردهای طراحی نمازخانه + رساله مسجد + مطالعات طراحی کامل
دانلود رساله کامل مسجد دانلود رساله کامل مصلی
Architectural :
از معمار مسجد الروقاع با ساختن قدمت تاریخی یک مسجد به عنوان یک فضای جمعی برای عبادت طراحی شده است که ساختاری است که به عنوان محل جمع آوری برای جامعه نیز عمل می کند. معماریان با گسترش سندیکای مشهور گنبد مرکزی گنبد ترکیه در امارات متحده عربی، به دنبال طرح ساده تر به نظر می رسند که کمتر به مسجد متمرکز است و بیشتر به عنوان یک فضای اجتماعی محسوب می شود. مسجد القرآنه سکانس فضایی خانه مدینه قرن هفدهم پیامبر (ص) در مدینه، که اولین مسجد تاریخی محسوب می شود، بازتاب می یابد. ساختار مسجد اصلی که در آن نوع شناسی عرب شناخته شده بود، توسط حیاط باز محاصره شده توسط اتاق های پشتیبانی شده توسط ستون ها متمایز بود. رویکرد طراحی پشت این طرح تحت تأثیر درک مسجد به عنوان یک فضای چند منظوره برای جامعه برای پیوستن و اجتماع در بعد از نماز بود؛ به این ترتیب آن را به عنوان گسترش محیط فوری آن مشاهده می شود.
ادغام ابدا از این مفهوم در مسجد الروقاع می تواند در انتقال بدون درز به فضا از خارج دیده شود؛ با هیچ دیوار مرزی که محل مسجد را تعریف می کند، عبادت کنندگان می توانند از سه طرف مختلف مجاورت (راهروی) اطراف سالن دعا وارد مسجد شوند. این افزایش دسترسی باعث ایجاد تأثیر واحه ای می شود که بر مفهوم مسجد به عنوان یک فضای جمعی تأکید دارد. تعریف دسترسی به حرم (فضای مقدس) از طریق سحن (حیاط) به منظور ایجاد یک تغییر فضایی طراحی شده است که به تدریج عبادت کنندگان از محیط خیابانی شلوغ به فضای آرام پرستش از طریق یک سری از قوس های بازیگوش و دعوت می کند. سون همچنین به هدف عملیاتی اجازه می دهد تا فضای بیشتری برای دعا در نماز جمعه یا دیگر فصول ترافیکی مانند ماه مقدس ماه مبارک رمضان و دو عید فراهم شود.
پس از ورود به سنان، عبادت کنندگان با ساختار مناره قابل توجهی که در گوشه حیاط واقع شده اند، ملاقات می کنند. مناره به عنوان یک عنصر پایدار سفیدی طراحی شده است که با الگوها تزئین شده است، مناره یک ترکیب منحصر به فرد از تاثیرات مینیمالیستی و سنتی است. فراتر از ساحه، داخل مسجد یک فضای صمیمی و درخشان است که به واسطه ستون ها به طور مداوم متوقف شده است – معمولا یک جنبه از مساجد بزرگ در منطقه است. سالن دعا زنان توسط یک پل شناور که فضا را متقابلا تقسیم می کند، در یک زمان خصوصی و درون یکنواختی حرم قرار دارد. درمان حساس منطقه زنان در مقایسه با بسیاری از این فضاها در سایر مساجد است که در آن سالن نماز زنان به میزان زیادی جدا شده است، به طور معمول به سطح مازنین عقب و یا در اتاق های بسته به طور کامل به سمت پایین است. ساخت پل نیز حصول اطمینان از اینکه در زمان نماز جماعت یا ختبا (خطبه) هیچ انسداد صدا یا تاخیر وجود ندارد.
مفهوم و فضایی، معماران موضوع نور را هر دو به عنوان یک جزء فیزیکی و یک عنصر روحانی در طراحی مسجد گنجانیده اند. تاکید بر نور طبیعی از طریق یک جلوی شیشه ای که در اطراف کل فضا قرار می گیرد ایجاد می شود و یک اثر منتشر شده ایجاد می کند که باعث می شود که محیط داخلی احساس روشنایی می کند. نور نقش دیگری نیز ایفا می کند. این در خدمت توجه به حرکت خورشید به عنوان کاتالیزور در زمان نماز تغییر است، حرکت ثابت تبدیل شدن به یک بازتاب بصری از چرخه روزانه خود است. این مفهوم حرکت علاوه بر طراحی الگوی در مسجد همپوشانی دارد. بر اساس یک گلدان انتزاعی گل، یک الگوی متقابل بازها در یک طرف پل شناور یک بازی پیچیده از نور و سایه را ایجاد می کند که بیشتر مفهوم حرکت و تغییر زمان نماز را برجسته می کند.
اهمیت و طراحی مسجد الروقاء، توجه به محل ساختار را نشان می دهد. با استفاده از ماسه سنگ ماسه سنگی عربستان برای نمای خارجی، این مسجد به فرمت محیط بیابان که در آن واقع شده است، می شود. نمای بیرونی شنی در مقایسه با سفید پوستان مسجد، مفهوم مسجد را به عنوان یک پناهگاه در محله تقویت می کند. از عقب نشینی از عناصر خشن جهان مادی.